Åtdragningsmoment på oljefilter

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

vtxuffe

Åtdragningsmoment på oljefilter

Inlägg av vtxuffe »

Hej alla!

Är sedan knappt två år tillbaka en lycklig ägare av en VTX 1300 (Svart givetvis), och upptäckte för ett tag sedan det här forumet som är en Guldgruva med alla tips och diskussioner kring modellen! :D

Har dock en hel del frågor som jag inte funnit svar på. En gäller åtdragningsmoment vid montering av oljefilter. Såg här på forumet att Honda slopat kravet på 600-milaservice hos aukt verkstad. Har därför köpt ett servicekit.

I bruksanvisningen som följde med ska åtdragningsmomentet vara 10Nm, men enligt instruktionsboken ska det var 26Nm :?:

Skulle bli tacksam för svar vad som gäller

/Uffe
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Åtdragningsmoment på oljefilter

Inlägg av snake »

Jag följer alltid servicehandboken. 26Nm är det som gäller. 10nm är ju knappt åtdraget överhuvudtahet. Låter konstigt.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Sidewagon
Senior adept
Inlägg: 276
Blev medlem: 29 aug 2005, 14:00
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Uppsala, kör VTX 02 2,0 liter

Re: Åtdragningsmoment på oljefilter

Inlägg av Sidewagon »

:roll: Tja!
Har drag it åt oljefilter på många olika for don,och det är mycke enkelt ta höger ell-er vänster hand fukta 1 finger med Olia och dra runt på filltrets,- packning,skruva sen åt så hårt du kan med vänster eller höger hand.Busekelt :lol: 8)
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Åtdragningsmoment på oljefilter

Inlägg av snake »

Sidewagon,

Du verkar kunna detta väldigt bra... :oops: :D


Sidewagon skrev::roll: Tja!
... höger ell-er vänster hand fukta 1 finger... Olia och dra... så hårt du kan med vänster eller höger hand.Busekelt :lol: 8)
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
vtxuffe

Re: Åtdragningsmoment på oljefilter

Inlägg av vtxuffe »

Hej och tack för svar!

Blev lite konfunderad över det låga åtdragningsmomentet på 10 Nm i bruksanvisningen (servicekit från Honda innehållande olja, filter och oljefilternyckel). Som snake mycket riktigt påpekar blir det ju knappt åtdraget!

Tror jag följer Sidewagons rekommendation, då inte heller den bruksanvisning på momentnyckeln som jag inhandlade på Jula för en tid sedan stämmer!
Skriv svar