Baktänder efter kopplingsfjäder byte?!

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Baktänder efter kopplingsfjäder byte?!

Inlägg av Knodden »

Hallå där ute alla teknik gurus!

Jag har nu efter det att jag satt i hårdare fjädrar i kopplingen, två fennomen av olkia karaktär.

Det trevliga är att slirar det nu så är det baksulan som ritar i backen och inte lamellerna som skaver sins emellan.

Det trista är att den baktänder nått så fruktansvärt!
Framför allt när den är lite varm och man gasat iväg :D och släpper av.
Vad kan detta bero på?
Kan man få detta om avgassystemet inte är 100% tätt (och då menar jag i skarvarna inget annat)
Kan o2-sensorn fått sig en körare så min PCIII får ganla värden?
Kan jag på ngt vis ändrat tändningen då jag hade av kåpan vid kopplinen?

Ytterst tacksamm för hjälp!
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Kan bara säga allmänt att baktändning beror på 2 saker. Antingen att det kommer in luft i skarvar eller anslutning till cylindern, eller att den får för lite soppa.
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

Bobby skrev:Kan bara säga allmänt att baktändning beror på 2 saker. Antingen att det kommer in luft i skarvar eller anslutning till cylindern, eller att den får för lite soppa.
Toppen!

Eller inte, fast nu har jag iaf lite mer att gå på.
Dax att plocka isär prylarna och leta efter ev misstag som jag lyckades vid återmonteringen.

Återkommer med hur det gick.

ps: att jag lyckats ändra på tändning etc, ser jag som föga troligt.

Ha det gött i solen
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Börja med att göra en total reset på PC-III och VTXen egen styrdator. Koppla bort strömmen en timme så nollställer sig alla minnen.

Vad kör du för avgassystem?

Om du har PC-III ska du väl inte ha O2-sensorn inkopplad?? Eller har det kommit en nyare variant som stöder inkoppling av sensorn? Det låter skumt. PC-III arbetar ju med statiska tabeller som tas fram i bänk och har ingen dynamisk justering.

Tändningen kan du inte ändra på. Den är helt elektronisk och styrs av givaren på andra sidan motorn. Inte på kopplingssidan. Den kan du alltså inte ha kommit åt.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

snake skrev:Börja med att göra en total reset på PC-III och VTXen egen styrdator. Koppla bort strömmen en timme så nollställer sig alla minnen.

Vad kör du för avgassystem?

Om du har PC-III ska du väl inte ha O2-sensorn inkopplad?? Eller har det kommit en nyare variant som stöder inkoppling av sensorn? Det låter skumt. PC-III arbetar ju med statiska tabeller som tas fram i bänk och har ingen dynamisk justering.

Tändningen kan du inte ändra på. Den är helt elektronisk och styrs av givaren på andra sidan motorn. Inte på kopplingssidan. Den kan du alltså inte ha kommit åt.
Jag har ett eget moddat orginalsystem typ Reily.
När jag skrev o2-sensorn menade jag ju o2-Eliminatorn, den som ger ett konstant värde.

Om jag nu inte kan ändra på tändningen återstår ju bara att det måste vara en läcka i avgassystemet någonstans. Eftersom fenomenet uppstått efter det att jag haft av det. Innan meckandet så sköt han inte det minsta.

Hem o skruva...
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Inlägg av Geronimo »

Min började skjuta för ca 2 år sedan. Började med någon enstaka gång när jag släppte gasen, blev mer o mer. 25 - 50 mil senare var det jäkligt ofta och till slut började det även vid gaspådrag och blev efter några mil så mycke att jag inte vågade köra hojen.
Kontaktade en verkstad som gissade på stiften. Jag montera in nya och problemet försvann helt. Han påstod också att jag bara hade behövt byta 2st (om det var det höger fram och vänster bak eller tvärtom).

Nu efter mappning så skjuter den i och för sej igen lite vid gassläpp, men det sa doktorn i Falkenberg var svårt att trimma bort

Tony
Low, long and fat
Användarens profilbild
Bikerboy
Senior adept
Inlägg: 277
Blev medlem: 16 okt 2007, 19:22
VTX-modell: HD rocker 2008
Ort: Halland

Inlägg av Bikerboy »

Ja ja,Geronimo!
Så du besökte Fbg utan att ta en kaffe med mej, nästan lika lågt som glockalnet!

Då får du väl möta upp vid torp eller shell i ljungkile nån kväll i stället, passerar där mån-fre kväll vart tredje vecka!

Blev du nöjd med doktorsbesöket?
Han hittar ju allt som oftast lite "missade hästar"!

Ha det gött/Mvh BikerBoy :twisted:
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Skutningarna är borta!

Inlägg av Knodden »

Lite pinsamt att behöva erkänna detta...

Jag hade nog lite brått när jag skulle skruva ihop prylarna igen..
Drog lite falska gängor i en av pinbultarna till det främre avgasfästet.

Fixade till pinnbulten och drog åt det som det skulle sitta och han slutade helt att skjuta som en galning...

nu e det bara ut o köra!!
Tack för all hjälp.

Vi ses snart i SUNDSVALL!!
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
shysing

Inlägg av shysing »

klummer :D
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Inlägg av Geronimo »

Just det ja, du bor i Falkenberg Bikerboy. Det var ju jäkligt dumt att jag inte kom ihåg det. Trodde att det där besöket skulle ta typ en halvtimma, men med ventiljustering och allt så blev det drygt 3 timmar med väntan på att motor skulle kallna och så.
Gick ner till stranden i skinnkläderna (jäkligt gott väder var det) och satt där o vänta i solen, fika blev det hos "Mackan" tror jag det hette.

Ja jag fick några mer hästar och vrid även om man inte kom upp till vad man hört en del andra fått ut. fattas nån häst till 100 jämnt och vridet blev nära 160Nm. Doktorn sa at det var svårt att få ut mer med den bestyckningen jag har (Roadhouse, PowerCommander och Hypercharger) Men skit samma, det kompenserar jag med sänkt hoj (lågt luftmotstånd) och låg vikt (hållt ner kaloriintaget) :wink:
Men framför allt så går hojen mycke jämnare och goare, svarar bättre och rasslar mindre :shock:
Low, long and fat
Skriv svar