Stypt motor?

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Matte A

Stypt motor?

Inlägg av Matte A »

I slutet av februari 2008 hämtade jag en fabriksny 1300 hos en handlare i Stockholm.
Redan efter 10-15 mil började jag få problem med att motorn "dog" titt som tätt... Den stannade alltså. Inte särskilt kul eller trafiksäkert om du sitter i en rondell i rusningstrafik.

Nåväl, in på "akut" översyn på verkstaden som skruvade lite och, enligt egen utsago, fick bort lite skit i lågfartsmunstycket...
Cykeln skulle ju in på 100-mila lite senare så vi lät det bero med en noggrannare felsökning...

De resterande 90 milen gick "ganska OK" med ganska så få - men inte helt uteblivna - stopp.

Sagt och gjort - jag hämtade cykeln i förrgår och bortsett från att jag var tre lax fattigare så fick jag med mig ett litet "kit" hem.
Ett munstycke och en fet gummipropp!

Jag fick det förklarat för mig att de hade "av-strypt" den och att det var nödvändigt att byta ut munstycket. Inget att orda om - munstycket kostade någon hundring men de hade verkligen fått "rodda" för att komma på att cykeln var strypt...

Avsluningsvis, nu är "hon" mycket piggare på alla växlar och i relativt höga farter så nu kanske jag får ut de 1300 som jag faktiskt trodde jag fick från början... :-)
Man betalar ju inte för en "trettonhundra" och får en "sju-femtio", eller?

Hursomhelst, intresant lärdom... :-)
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Hmmm, jag köpte en 06:a förra året och är givetvis nyfiken på det är.

Vad var det för propp och vilket munstycke var det?

Fick du någon förklaring varför den var strypt av säljaren? :roll:
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Den största strypningen ligger ju i att den bara har 1300 kubik... :twisted:
Matte A

Inlägg av Matte A »

Bobby skrev:Hmmm, jag köpte en 06:a förra året och är givetvis nyfiken på det är.

Vad var det för propp och vilket munstycke var det?

Fick du någon förklaring varför den var strypt av säljaren? :roll:
Mors!
Jag har lagt upp en bild under medlemsbilder om du vill se hur skrotet de "opererade bort" ser ut.

Nåväl, orsaken/förklaringen jag fick var att "man gör så" för att klara typbesiktning etc med hänsyn tagen till avgaskrav, effekt etc etc

Det kan nog finnas anledning att kolla även din cykel.
(och det kanske "Snake" också ska göra om det inte redan é gjort. Han kanske inte kör den storlek på cykel som han tror sig göra. Men va fan, det é skit samma. "Var och en blir lycklig på sin tro" heter det ju... :-) )
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

1800:an har ju insprutning, så där finns inget att operera bort. Jag har hört talas om förgasarmotorer tidigare. Om jag minns rätt så hade min gamla Zundapp KS 50 från 1971 en förgasarmotor, men jag kan ha fel. :wink:
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Inlägg av Hsun »

Dom munstyckena som Matte har fotat är både hög och lågfart i alla fall ser dom ut så där på min 04.

Den svarta "gummibiten" ligger ovanför gasspjället för att bolckera full gas, den kom dit på inrådan från 1800 åkare så dom inte skulle bli frånåkt :twisted:
Hsun-1800 röd så klart.
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Aha, menar du att alla har klossen och det bara är att plocka bort den eller vad? :roll:
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

snake skrev:1800:an har ju insprutning, så där finns inget att operera bort. Jag har hört talas om förgasarmotorer tidigare. Om jag minns rätt så hade min gamla Zundapp KS 50 från 1971 en förgasarmotor, men jag kan ha fel. :wink:
Stämmer Snake, hade också en KS 50 med det lååånga baklyset. En kompis hade en "något" trimmad version av den som vi körde ifrån en 125 cc med, piggare moppe fick man leta efter. På den tiden var man ju hjälmlös så tack o lov så hände ingen större krasch då...

I övrigt en intressant diskussion, ska kolla under tanken om jag har någon blockerande gummikloss...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Skriv svar