Klickar bara när jag försöker starta hojen...

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Böske

Klickar bara när jag försöker starta hojen...

Inlägg av Böske »

Har råkat på något knepigt med hojen. Det är när jag ska starta upp henne
och det bara klickar. Efter 4-5 försök så dra hon igång, ibland perfekt, ibland
lite segt så att säga.

Satte i ett nyladdat batteri och då jäklar drog maskinen igång utan
problem. Men skenet bedrog, strax efter kom samma fenomen igen. Man
kan säga att det kommer och går. Ena gången startar den andra gången
trilskas det.

Snackade med en mekaniker på Honda och det första han sa var "Den får
dåligt med ström". Själv ville jag ha det till Startrelä eller startmotor.
Mekanikern svara då att när det gäller startrelä så skulle det vara ytterst
sällsynt.

Är jäkligt rookie när det gälle mekande, felsökning men hoppas på att nån
här inne kanske kan komma med ett eller två tips. Har läst om problem
här inne som visat sej vara väldigt simpla saker att åtgärda... :D
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av alba »

HENNE/HON ???????? :roll: 1300 ????
xrider

Inlägg av xrider »

Det kan vara jordkabeln som är glapp

läs detta

http://www.texasxriders.com/ground/ground_fix_vtx.htm
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Är glad amatör själv men skulle säga att klickandet är solenoiden som slår ifrån. Förmodligen så får den inte tillräckligt med ström för att dra runt motorn, bara aktivera solenoiden.
Kan, som sagt, vara en kabel som glappar också.
Böske

Inlägg av Böske »

Ska genast kolla det där med jordkabeln.. rättare sagt imorgon. Tackar...

Men det där med solenoid får du gärna förklara lite mer Bobby... Gärna på
Kalle Anka språk så jag får bättre hum. :D Googlade på det och det är en rulle ledningstråd...
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Är batteriet dåligt så räcker det inte med att det är fulladdat. Har du en 02:a så är det sannolikt att batteriet är slut. Jag har också en 02:a och min visar samma symptom. Jag har köpt ett nytt batteri, men har inte monterat det än.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Samma drabbade mig, bara att lyfta sadeln och skruva åt kablarna så fungerar det nog...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Solenoiden är ett relä som slår till och från och trycker startmotorns kuggar mot svänghjulet. Klickar också som ett stort relä. Hörs normalt inte för att startmotorn och bensinmotorn låter ännu mer.

Dina symptom tyder på att startmotorn inte får tillräckligt med ström iaf. Mät V på batteriet. Kommer du över 13 så borde det vara ok. 12V brukar inte räcka (har jag för mig).
Óbs! Glad amatör så rätta mig gärna om jag har fel :o
Xet

Inlägg av Xet »

Hej Böske! Råkade ut för samma sak som du förra våren. Batteriet fulladdat men det bara klickar... Lämnade in hojen på stället där jag köpt hojen. Om inte jag minns helt fel så bytte de startrelät. Har startat som en klocka sedan dess. Lycka till!
Böske

Inlägg av Böske »

Tack så mycket för alla svaren... Imorgon påbörjar jag jag felsökningen på egen hand... Går inte det får honda ta över :D


Igår så fixade jag jordningen strax övanför sadlen... Satte i ett nytt batteri
och den starta som en dröm. Men det har den gjort förr så jag tar inte ut
glädjen i förskott. Sedan så körde jag slut på halva tanken... Drog till
Höganäs, Nyhamnsläge, Mölle, Kullen och slutligen hem igen.

Det ska bli bra väder imorgon (Fredag) så då tänker jag bränna upp andra
halvan av tanken.. Sedan får jag hjälp av brossan att montera väck den.

Är lite rädd för den delen då man ska koppla bort luftningen... Stog at man
kommer svära som fan, men gud förlåter en. Haha... Om det nu är så jävligt,
hur ska det då gå att få den på plats igen?

Snake? Har upptäckt att du är mekargurun här så ge mej din visdom... =)

MVh
Böske
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Det underlättar om man är två som hjälps åt med tanken. En som håller tanken och en som lossar slangar. Jag har klippt av min returslang och monterat en snabbkoppling. Då är det enklare att ta bort och sätta tillbaka tanken själv. Köpte en snabbkoppling på motospeed som klarar bensin.

Elkabeln till tankmätaren är lätt att ta av. Det är returslangen som är krånglig.

Den typ av snabbkoppling jag använder finns här:

http://www.mcmaster.com/nav/enter.asp?pagenum=184

Jag köpte nyligen ett par stycken från McMaster-Carr. Bra att ha på lager i garaget!
Användarens profilbild
Ryssen
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 586
Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
Kontakt:

Inlägg av Ryssen »

USA äger när det gäller priser köpte själv snabbkopplingar från
Tyskland fick betala 40 € st för liknande.
Böske

Inlägg av Böske »

En liten uppdatering.

Fixade jordningsfelen enligt guiden jag fick och den har inte klickat
en enda gång sen dess...

Kommer säkert klicka imorgon bara för detta meddelande.... Haha...
Fan nu flög pessimisten i mej igen :D


Tackar er alla som fan för hjälpen....
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Fick jag samma problem?

Inlägg av Geronimo »

Körde till Sundsvall och tillbaka, 170 mil, utan något problem (det är ju aldrig problem). Kommer hem och låter den kallna, tvättar hojen, startar och kör in i garaget. 2 kvällar senare byter jag avgas inför besiktning och tänker starta upp för att höra hur mesigt det låter med orginal avgas.

Problemet: Sätter på tändningen, alla lampor och bränslepump går som vanligt, men inget händer när jag trycker på starten, inte ens ett knäppande någonstans, strålkastaren lyser lika starkt. Kollar de jordkablar jag kommer åt (ej den under tanken på vänster sida), kollar batteriet som verkar ha full kräm. Efter ett par timmars vånda och kollande så funkar det igen.
Kan det ändå vara det här med jordfel eller är det relät när det inte knäpper?

Tony
Low, long and fat
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Fick jag samma problem?

Inlägg av snake »

Geronimo skrev:Körde till Sundsvall och tillbaka, 170 mil, utan något problem (det är ju aldrig problem). Kommer hem och låter den kallna, tvättar hojen, startar och kör in i garaget. 2 kvällar senare byter jag avgas inför besiktning och tänker starta upp för att höra hur mesigt det låter med orginal avgas.

Problemet: Sätter på tändningen, alla lampor och bränslepump går som vanligt, men inget händer när jag trycker på starten, inte ens ett knäppande någonstans, strålkastaren lyser lika starkt. Kollar de jordkablar jag kommer åt (ej den under tanken på vänster sida), kollar batteriet som verkar ha full kräm. Efter ett par timmars vånda och kollande så funkar det igen.
Kan det ändå vara det här med jordfel eller är det relät när det inte knäpper?

Tony
Du kanske hade växeln i och stödet nere? Då händer ingenting när man trycker på startknappen.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Skriv svar