Harpetröska

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
mr.g
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 apr 2015, 12:49
VTX-modell: VTX1800,2002
Ort: Ängelholm

Harpetröska

Inlägg av mr.g »

Hej VTX: are, min 1800 pluddrar och är väldigt ryckig på lågt varv den har ju bara gått 575 mil kör med orginal luft o avgas.
Någon som har några bra tips? :D
Användarens profilbild
Mekarn
Adept
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 aug 2013, 16:37
VTX-modell: VTX1800C 2005
Ort: Viskafors

Re: Harpetröska

Inlägg av Mekarn »

Tjenare!
Jag hade kollat stiften för att se om den går fett/magert.
Och kanske t o m byta bensin och det kanske är det som spökar :)
Hoppas de löser sig :)
HONDA VTX 1800C 2005 BIG BLACK BEAUTY
mr.g
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 apr 2015, 12:49
VTX-modell: VTX1800,2002
Ort: Ängelholm

Re: Harpetröska

Inlägg av mr.g »

Man tackar för tipset :D
Användarens profilbild
XY
Guru prospect
Inlägg: 1145
Blev medlem: 08 maj 2006, 12:49
VTX-modell: Tidigare VTX 1800C, 2006
Ort: Älvsjö

Re: Harpetröska

Inlägg av XY »

Nu är jag ute och travar i okända marker då jag bara kör MC och INTE meckar....men det finns ju gurus på forumet som kan ta över...

Du fick andra pipor med till hojen, måhända har de suttit på tidigare och "resten av skiten" optimerats för dessa pipor...byter man sedan till original utan justeringar så går det nog inte så bra....

:blush2:

:peace: /XY
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt
mr.g
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 apr 2015, 12:49
VTX-modell: VTX1800,2002
Ort: Ängelholm

Re: Harpetröska

Inlägg av mr.g »

Tackar för tipset.
Har bokat tid för bänkning och montering av PC-commander :D
mr.g
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 apr 2015, 12:49
VTX-modell: VTX1800,2002
Ort: Ängelholm

Re: Harpetröska

Inlägg av mr.g »

Mc:n har fått pc-commander, nytt luftfilter och blivit bänkad på Motorsport i Landskrona, men jag är fortfarande mycket besviken på ryckigheten.
Mina förväntningar har nog varit för stora på en så pass stor stark mc. :sorry:
Användarens profilbild
Wheeler
Adept
Inlägg: 149
Blev medlem: 11 sep 2012, 16:48
VTX-modell: VTX 1800, 2004
Ort: Umeå

Re: Harpetröska

Inlägg av Wheeler »

Menar du att när du vrider på rullen så rycker den iväg som ett skott?!! :devil:
Våga leva! Lev idag!
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Harpetröska

Inlägg av Orre »

Halloj!

Nej besviken vill vi ju inte du ska vara Guno! :o

Jag också undrade över att den stora maskinen med det häftiga vridet inte ville gå på lågt varv, men har ju bara mått inse att så är det! (Man vill ju gärna bara "tuffa" genom stan t.ex.)
-Alltså man kan inte köra riktigt så sakta som man kanske förväntar utan att växla ner. Inte nåt särskilt under 60 på 5'an kan man väl säga.
Då tar kolvslagen tag i kardan-driften och det blir hackigt..

MEN! Om du menar att själva motor-gången är pluddrig och hackig så är det ju något som är fel! :exclaim:
Går den ojämnt på ett visst varvtal även utan belastning? (alltså när du står stilla i friläge)
Då måste du ju reklamera till verkstaden som har bänkat den!
Dom måste se till att det inte är något som hindrar att dom får ett fint bänk-resultat! (typ nya stift, ny bensin, tjyvluft osv..) Annars får dom ju inte gjort det jobb dom tar betalt för!!..

Jag hoppas att det bara är hackandet med kardanen du upplever. Det är ju i så fall bara en vanesak! Provkör en annan VTX!
(Vi har en medlem "Brejen" i Munka närmast... ;) Du kan ju se i medlemskartan (under VIP - Klubben) var det bor medlemmar du kan fråga.)

Av nyfikenhet. Har du fortfarande kvar org. pipa och luftfilter? Eller har du bytt till något som låter motorn andas?...
(Effektkurvan blir nog så annorlunda då!)

/Orre 8)
Bild
Användarens profilbild
Mekarn
Adept
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 aug 2013, 16:37
VTX-modell: VTX1800C 2005
Ort: Viskafors

Re: Harpetröska

Inlägg av Mekarn »

Håller med orre där.
Stor motor med mycket vrid så vill man ju kunna tuffa runt på låga varv MEN med det steget mellan varje växel samt primärdrivningen mellan motor och låda är bastanta kugghjul och sen kardan på det.
Det blir inget slack som kan ta upp eventuella kolvslagspikar eller vad man nu ska kalla det, och då blir det ryckigt när man sjunker såpass lågt i varv.
Förutsatt då att det är det du menar med att den rycker :)
Hoppas det är det du menar iaf för då behöver du inte göra nått, den är sådan :)
HONDA VTX 1800C 2005 BIG BLACK BEAUTY
mr.g
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 apr 2015, 12:49
VTX-modell: VTX1800,2002
Ort: Ängelholm

Re: Harpetröska

Inlägg av mr.g »

Hej
Tackar för era kloka ord. Bänkningen gjord med orginal avgas och K&N luftfilter.
Alltså mc:n bara är sådan sen födslen." Take it or live it"
Hoppas Ni får en fin helg i Ludvika. :drinks:
LLirarn
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 sep 2018, 15:23
VTX-modell: VTX 1800C, 2007
Ort: Lund

Re: Harpetröska

Inlägg av LLirarn »

Hej,
Jag tar upp den här tråden av samma orsak som ursprungsfrågan, den är bra besvarad men jag har en följdfråga.
Jag återupptog hojåkandet för några år sedan (efter 30 år i dvala) genom att köpa en Suzuki Intruder 1400 -95. Det blev den mest för att den fanns till salu nära och har V-Twin. Jag kände dock efter en säsong att jag ville ha något nyare och köpte en VTX 1800C -07 helt originalutrustad. Nackdelarna jag upplever är den här trådens ämne, ryckighet på låga varv, och väldigt stark motorbroms när man släpper gasen. Jag har t.o.m. köpt en Shadow 1100 C2 -00 för att ersätta VTX-en. Alla dessa tre hojar har relativt stora V-Twin och kardan.
Nu frågan: Varför upplever jag att både Intrudern och min Shadow är mjukare att köra och går att köra på lågt varv och hög växel utan VTX-ens ryckighet som förklarats tidigare i tråden? Ryck som skulle bero på mekaniken och kardandriften.
Om inte motorvolymen spelar in, VTX-en är ju i alla fall större, kan det vara den skillnaden att VTX-en har bränsleinsprutning men de andra har förgasare?
Jag har kvar min VTX eftersom jag tänkte åtgärda den ungefär som trådskaparen försökte, men efter att ha läst tråden så verkar det inte vara värt.
/LLirarn
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Harpetröska

Inlägg av Orre »

Hej.

Köpte -07'an ny, och känner att jag har liiite svårt att återskapa känslan nu efter 11 år med hojen... Man har ju rätt och slätt blivit van VTX-åkare... 8)

Men som tidigare sagt... När man nu har en så råstark maskin mellan benen, som man vet lätt skulle orka uppför backarna på tomgång, så har man nog en viss inbyggd lust att låta den göra just det... Men det kan man alltså inte!
Och det kan man heller inte med någon annan hoj! -Om den inte är automat-växlad då, och automatiskt slirar på kopplingen.

Men så är det några saker som spelar in:
  • Förgasare ja.. Lite mer "enkelt" att manuellt kunna ge den mer/mindre bränsle. På insprutnings-motorn måste man göra det med datorns hjälp. VTX'en är känd för att ge alt för mager blandning på låga varv. Lösningen är att installera en justerbar kontroll-modul. De flesta VTX ägare har gått för en "PowerCommander III" (Den är utgått för länge sedan, så om du inte hittar en begagnad så är det nog PowerCommanderV" som gäller nu.)
    Man kan installera en färdig "map" från deras hemsida för just den bestyckning av luft och buller du har på din hoj, och få den att gå fint/ok med det.
    Jag höll själv på en god stund med laptoppen ute i verkstan med en "färdig-map" som utgångspunkt, justera lite, åka en tur, justera lite, åka en tur, osv. osv. till jag fick den så smooth jag kunde. Faran är så klart alltid att ge för mager blandning med motor-ras som följd! (Man måste kunna läsa tändstift!)
    Något helt annat blev det när en kunnig mc verkstad bänkade hojen! Efter det går den perfekt över hela registret!
    Lägg märke till lösenordet här! Bara för att någon har en bänk, och är duktig på att justera gamla Mustanger, betyder INTE att dom kan bänka din hoj!! -Du bör fråga folk som har erfarit vem du ska använda! Och en V-twin är inte det samma som en rak 4'a! Vi har folk i hela landet här i klubben, så ställer du frågan får du förhoppningsvis svar på vem som är närmast. Använd sök-funktionen på forumet så hittar du säkert något!
    Själv fick jag gjort det hos "Sölle Racing i Ystad" som bl.a. håller på med dragracing med sådana här motorer!..
  • När det är sagt, erfor jag som ny VTX ägare en milsvid skillnad i effekt-kurvan och gången på min hoj efter jag bytte ut original luft-filter -box och ljuddämpare mot något som han fick andas fritt genom!! Du kan ju skälv prova hur det känns att springa och hålla för munnen och ena näsborren... :)) -Sedan kom PowerCommandern bara som en extra bonus för att förfina inställningarna och få den att gå fint över hela registret. -Även på låga varv!... ;)
Men innan du går och handlar måste du också se till att du har en frisk cykel!
  • Är insugs-gummi tätt? -Dra till klämmor! -Kolla med startgas.
  • Är tändstiften friska? -Byt! -Ev. till ett annat märke. (Vi har just fått rapport om att "Brisk" kan vara värt att prova!)
  • Är avgas-packningarna täta? -Byt packningar! Framför allt närmast cylindern. (Börja med att lossna, justera, ev. ha på packningsmassa, dra till på nytt)
  • Är alla jordnings-platser bra? -Ett vanligt fel är dåligt åtdragna/irrade batteri kontakter. -Ett annat vanligt fel är lack på kontakt-ytorna bakom tändspolarna.
  • Är gas-wirarna utan glapp? -Eliminera slack.
Till sist vill jag nog säga -Ge dig själv en chans! Köj hoj! Många härliga mil! Och bli känd med "Den Store Starke"!
Det är totalt omöjligt att jämföra en Shadow 1100 eller en Intruder 1400 med en VTX 1800!! :exclaim: Dom är inte i samma klass! -Dom går inte ens i samma skola!... ;)
Och så begriper jag inte att "väldigt stark motorbroms" skulle kunna uppfattas som något negativt?? Vi snackar om världens första POWER CRUISER nu vet du! -Inte någon traditionell svampig cruisare med 70hk och cykelpumpar som framgaffel...
Nej ut och KÖR hoj! Låt det gnistra av fotpinnarna! VTX'en är byggd för att KÖRAS! -Inte bara tuffa fram med! Upp-ned-gaffel! Dubbla skivor! En fantastisk balans! Dryga 100HK och 170NM! Den är RÅ! :boogie:

Lite utanför ämnet, och inte nödvändigtvis till dig LLirarn, men ett tips som jag vet flera gamla bikers (och nya) har haft mycket glädje av, både här i klubben och andra, är ett uppfrisknings-kurs på bana! För att känna sig mer trygg på åkandet, och få känna att man har marginalerna på sin sida! Att kunna panikbromsa utan att välta! Att bli trygg på vad kontra-styrning kan ge! Och att VETA att man kan bryta ner hojen tre gånger så långt som man trodde! -Inte minst när hojen väger 350kg!...

Och LLirarn hoppas jag vi ser som klubb-medlem, och IRL på nästa års-träff! -Sälen till sommaren! 8)

Lycka till!

/Orre :peace:

Ps. Är nog lite extra VTX-lyrisk i dag, efter att ha suttit och sett på "Tønsberg - The Movie!"
Fasen vad många härliga mil och trevliga stunder jag har fått uppleva med denna fenomenala klubb!! :heartbounce: :drunk: :grouphug:
(Undrar om jag inte måste lägga upp filmen i full-format en stund igen?)
Peace and Love!
Bild
LLirarn
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 sep 2018, 15:23
VTX-modell: VTX 1800C, 2007
Ort: Lund

Re: Harpetröska

Inlägg av LLirarn »

Hej och tack, Orre.
Det var det mest inspirerande svar jag kunde få.
Till våren åker både min Shadow och Intrudern ut på Blocket och jag gör ett försök i Ystad.
Ha en bra kväll!
/LLirarn
Användarens profilbild
best
Mästare
Inlägg: 550
Blev medlem: 18 jul 2010, 10:44
VTX-modell: vtx 1800,2004 röd , Yamaha Cygnus 125cc med Toppbox
Ort: viskafors

Re: Harpetröska

Inlägg av best »

Bra sammanfattat orre , o tönsbergsfilmen är verkligen sevärd. 👍😎🏍
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Harpetröska

Inlägg av Orre »

He he.. Gott å höra! :drinks:

Jo jag ser nu att du är Lundabo LLirarn, så då passade ju Sölle! :good: -Men innan dom kan bänka åt dig måste du som sagt först få köpt den luftfilterburk med filter (K&N) och det avgassystem du önskar, plus en PowerCommander! Detta finner du på nätet. Sölle kan säkert installera grejerna åt dig, men inköpet borde du ta hand om själv! Det handlar ju om tycke och smak, och inte minst pris!...
Nu är det säkert en god del begagnat att få tag i i Svedala, och inte minst i USA. Men när det gäller nytt är det i princip bara USA som gäller...
Du hittar de flesta tillgängliga modeller på medlemmarnas hojar i Gallerian! -Och hjälp att välja är det bara att fråga efter! ;)

Vi hade många medlemmar i Skåne, men nu vet jag knappt någon aktiv medlem med 1800? Annars skulle du så klart ha mött och testat andras hojar!..
Jo förresten, kom på Uffe - manssonu i Åstorp! :bigups:

Som en bisak, byggde jag och sonen en bobber av en org. Intruder 1400 i vintras. Tyckte den passar utmärkt till ändamålet!
Vad är det för km, kondition, pris, på din? PM'a gärna!
/Orre
Dennis-hoj.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
Skriv svar