Öppna luftintag och regn

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Öppna luftintag och regn

Inlägg av Orre »

Halloj.

Fick på hemvägen från årsträffen problem med ett förbannat skjutande och oren gång på hojen...
Gick stort sett lugnt och fint på tomgång, men tålde inte något pådrag. Gick på en cylinder och var nästan omöjlig att få drift på...
Det var just före Moss-färjan och nära hemma, så jag tvingade han med ett jävla smällande att få oss ombord, och lika så av färjan... :fierce:
Efter en liten stund gav sig dock skjutandet och vi kom oss hem! :good:

Att den gick på tomgång säger mig att det är något överslag, så första tanken är ju dålig kontakt eller problem med en tändspole.
En annan och kanske mer närliggande tanke är så klart dåliga stift, och eftersom det gav sig, LOPPA på stiften!?...
Vi hade kört i regn i så där en 20-25 mil, och sen visserligen haft uppehåll de sista milen innan detta inträffade, men vatten och överslag är ju närliggande att koppla...

MEN, så slår det mig att mitt "hypercharger" luftintag ju faktiskt står och gapar mot regnet, och dessutom är det en stund sedan jag rensade och oljade filtret... :blush2:

Är det någon annan som har haft problem med dessa "öppna" luftintag som suger i sig regnvatten?
Någon som använder någon "strumpa" när det regnar?

/Orre
Bild
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Öppna luftintag och regn

Inlägg av Klesell »

Aldrig haft tillstymmelse problem med min hypercharger, inte ens i närheten. Är inte så brydd när jag tvättar den heller..

mvh
Klesell
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Öppna luftintag och regn

Inlägg av Nesse »

Inte haft liknande problem med min...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
88:an
Mästare
Inlägg: 932
Blev medlem: 01 okt 2006, 18:02
VTX-modell: vtx1800 2006 Röd
Ort: Åsa

Re: Öppna luftintag och regn

Inlägg av 88:an »

Jag har inte haft några problem med mitt insug, har ej varit rädd för att använda vatten. TUR o OTUR tror jag är det som gälier :yes:

Lycka till med fortsättningen :exclaim:
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Öppna luftintag och regn

Inlägg av Orre »

Heja! :wave:

Blev väl inte så mycket klokare av detta precis... Men jag kan ju ge en uppdatering i vart fall! :lol2:

Fick en tanke liknande problem efter att ha satt i nytt filter. (hade ett liggande så...) :p
Jag var dock denna gången överdrivet givmild med filter-oljan... Så jag öppna upp lite mer igen med att lite efter lite spraya avfettande medel i filtret.
Efter detta gick han fint, och jag har jag INTE haft några problem så långt! :good: (Han fick också en god portion injektor rens)

Tror nog inte mina tidigare regnväders-problem endast beror på igensatt filter, men man får vara glad för det lilla! ;)
Jag har dock INTE kört speciellt långt ännu. (Kanske 100 mil eller så) Och jag har INTE kört i regn...

Simma lugnt!
/Orre 8)
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Öppna luftintag och regn

Inlägg av Nesse »

Faktiskt så upplever jag det som vtx:en går bättre i regnet, den känns pigggare rent av...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Öppna luftintag och regn

Inlägg av Orre »

Nesse skrev: 06 sep 2018, 16:31 Faktiskt så upplever jag det som vtx:en går bättre i regnet, den känns pigggare rent av...
Det ska vara så! :thumbsup: Högre syre-mättnad i kallare luft. :teeth:
Bild
Skriv svar