Hampa!

Här diskuteras och utbytes idéer, underfundigheter och knasiga tankar om allt möjligt som inte passar i de andra kategorierna...

Moderator: Nesse

Skriv svar
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Hampa!

Inlägg av Orre »

Hiskeligt kontroversiellt och totalt off topic!!... :p

OBS! att detta inte på något vis handlar om cannabis som drog! Utan om INDUSTRI HAMPA!
Samtidigt som det ju också i högsta grad gör det... Den som inte känner till den sanna moderna historien och orkar läsa får se...

Det blev aktualiserat när jag för några veckor sedan fick lära mig att det nu finnes CBD-olja, alltså cannabis-olja, utvunnet från vanlig industri-hampa!
Denna anses fortfarande ha många av de medicinska egenskaper man i många tusen år använt i hela världen. Och nu alltså som en hälsokost produkt att köpa i vilken affär som helst! :good:

Detta visade sig inte vara någon nyhet als, utan har producerats också i Sverige sedan 2014. Men för MIG var det nytt...

Efter att ha varit i Svedala en tur före jul, skulle jag skriva ett brev till min kära mor, som inte vågade ta emot en liten flaska jag ville ge henne för att kanske kunna hjälpa mot sömnbesvär.
Det urartade till att bli en hel avhandling... :p Så det är detta jag har gjort hela julhelgen... :))

Nåväl.
Skrivet innehåller en god del VIKTIG information som jag tycker ALLA borde ha!
Tyvärr blev det som vanligt alltså vääääääldigt långt.... Så den som orkar läsa ska ha all heder!
Så får vi väl se om det dyker upp några etanol-hojar så småningom... ;)

Peace and love!
/Orre :peace:
Hampa.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hampa!

Inlägg av Nesse »

En som ville odla industrihampa för några år sedan fick inte tillåtelse med anledning av att det var en drog... hans svar, "ska de bli höga av detta får de röka en lyktstolpe" :))
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 1011
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell: Laserblå 1800C-02
Ort: ESKILSTUNA

Re: Hampa!

Inlägg av MC »

Låter för flummigt för mig...
Honda VTX 1800C-02
Victory Hammer S-07


Keep The Streets Empty For Me!
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Hampa!

Inlägg av Orre »

Ursäkta, men just precis VAD i ovanstående är det som låter "för flummigt"??
Var det där med "hälsokost" eller "etanol"? Eller "medicinska egenskaper" kanske?..

Eller kanske som för de flesta, själva ORDET hampa??... :sadwalk:

En liten "teaser":
  • Förutom en period mellan 1970 och 2003, har vi i princip ALLTID odlat hampa! Antagligen i hela mänsklighetens historia!
    Vi, och alla andra däggdjur och växter bygger sedan 600 000 år på samma biologiska system!
    Hampan räknas som en av världens 5 genom tiderna allra viktigaste grödor!
    Man räknar med runt 50 000 (femtio tusen) användningsområden!
    Bl.a. för att ERSÄTTA trämassa till papper! (Som är orsaken till 50% av all skogsavverkning i världen!)
    Eller för att ERSÄTTA fossil olja till bränsle! (Rudolf Diesel byggde sin motor för att gå på bl.a. hampolja, och hela bil-industrin var i sin begynnelse ämnad att gå på bio-etanol!)
    Eller kanske för att ERSÄTTA i princip ALL petroleum baserad plast! (Har någon hört om att det skulle finnas några problem med plast???)
Nej du, det jag vill förmedla är långt ifrån dina coffe-shops!
Sen fattar jag så klart att det är få som orkar läsa en hel jävla avhandling. Men att inte ens orka reflektera??... :ohmy:

Nej det var bara ett infall mot enfald...
Nu ligger det här för den som vill veta! ;)

/Orre
Bild
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Hampa!

Inlägg av Västerlanda »

Utan Hampa hade vi Inte haft, Rep , Textilier , Kläder mm. Skulle INTE vilja se MC utan Hampa....... :D :D Utan rep - inga resor till den Nya Världen etc Låter Detta flummigt MC ????? Du MC orkar inte fundera eller bry dig om denna fråga.......????
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Hampa!

Inlägg av Västerlanda »

Nesse NU var det ju inte fråga om Hampa i Din värld....... Utan nyttan av hampa som fiber och olja..... Dock inte i Euforisuyfte.

Ungefär som Gamma eller Röntgen strålning........ Låter skrämmande eller ??? MEN i rätt dos gör det att Vi faktiskt har nytta av detta.....

Tänk först tala........... Alla min VTX vänner....
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hampa!

Inlägg av Nesse »

Jo jag förstod det, många av dessa växter som används som droger har under 1000-tals år används i medicinskt syfte. Det är väl bara så att vårt levnadssätt sabbar ordningen i huvudet för några och de går loss på droger
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Hampa!

Inlägg av Orre »

Jag förstår att det är svårt att GISSA vad jag har skrivit... :fierce:
Som sagt, jag vet att det är för långt som vanligt, men det är viktig info till alla! -Och det handlar inte alls om droger!! Läs i stället för att tro!!

Läs från och med kapitel 7. Det är det viktigaste.

Före det handlar det om att klura ut vad CBD är, och varför kosttillskott från Svenska bönder har fått restriktioner.
I kapitel 3 ligger det en länk till ett TV program som kan vare en bra införing till att radera några av era förutfattade meningar och Cannabis fobier!...

Jag vill också slå ett slag för att ni som har någon när och kär med allvarlig sjukdom ser på Cannabis som en möjlig medicinal växt!!
Det ligger en länk till en film i kapitel 3. Se den!
Och sök på YouTube! T.ex. "cannabis parkinsons"!
Tänk om vi kan bidra till att hjälpa någon som har det ont!!
DET måste väl ändå vara värt att offra några minuter på!!??... :kissing:
Bild
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Hampa!

Inlägg av Bobby »

Har bara läst gott om såna mediciner som kan hjälpa gravt sjuka människor när inget annat fungerat alls.
Det Orre snackar om ger inget rus och det är mycket bra produkter som inte tillåts för att de bakats ihop med drogen cannabis.
För min del tycker jag cannabis skulle vara friare.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hampa!

Inlägg av Nesse »

Egentligen kan jag inte förstå att man kan förbjuda en växt att växa... :thinking:
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Hampa!

Inlägg av Bobby »

Nesse skrev: 06 feb 2020, 15:07 Egentligen kan jag inte förstå att man kan förbjuda en växt att växa... :thinking:
Fast vi kanske kan hålla med att om man kan extrahera något ur en växt som kan skada samhället gravt, så kanske det är rimligt?
Typ plutonium ur blommor, vad vet jag :)
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Hampa!

Inlägg av Orre »

Bild
Skriv svar