Byta styrkrona

Här diskuteras och utbytes idéer, underfundigheter och knasiga tankar om allt möjligt som inte passar i de andra kategorierna...

Moderator: Nesse

Användarens profilbild
Wheeler
Adept
Inlägg: 149
Blev medlem: 11 sep 2012, 16:48
VTX-modell: VTX 1800, 2004
Ort: Umeå

Byta styrkrona

Inlägg av Wheeler »

Tjena!
Jag vill byta styrkronan på min 750 Shadow till en som är lite bredare, så att säga, så att jag får dit ett bredare framhjul. Men jag söker med ljus och lykta efter exakta mått på olika styrkronor men det verkar vara lögn och förbannelse att hitta.
Det är samma styrlager på den som till t.ex. VTX 1300 så den borde passa men då är säkert "stången" på undre krondelen för lång...
Någon som har nå tips och idéer så mottages dessa gärna!
Våga leva! Lev idag!
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Byta styrkrona

Inlägg av Orre »

Tjena Wheeler! :peace:

Jag har ingen erfarenhet av just den mod'en.
Men min första tanke är ju att styrstammen bara är pressad på kronan. -Ganska enkelt att pressa på/av med värme/kyla!
Att så ev. borra större hål i vilken som helst krona och pressa i önskad styrstam är ju heller inget hokus pokus.
(Lite svårare att löda igen ett för stort hål dock) :p

En annan tanke är ju att "för lång" stam bara betyder att du behöver gänga lite längre och så kapa överskottet... eller?.. :rolleyes:

Bara för att nämna på att man kan konstruera på mer en ett sätt.. Så är dom rejkade kronorna vi har pratat om, (i vart fall min 8°) konstruerad med översta kronan "tät". Alltså helt slät, blank och fin på översidan! ;) Så är stammen helt enkelt gängad underifrån...
Det känns inte på långt när så tryggt... Men när jag har efter-dragit en gång har den sen inte rört sig. -Andra har dock sämre erfarenhet... :fright:

Menar bara att stammen inte MÅSTE vara pressad på...

Lycka till med projektet!
Kul att du bygger!! :thumbsup:
/Orre
Bild
Användarens profilbild
Wheeler
Adept
Inlägg: 149
Blev medlem: 11 sep 2012, 16:48
VTX-modell: VTX 1800, 2004
Ort: Umeå

Re: Byta styrkrona

Inlägg av Wheeler »

Ah, bra tanke! Måste undersökas, tack!
Våga leva! Lev idag!
Skriv svar