Allmän IT-Hjälp efterfrågas

Här diskuteras och utbytes idéer, underfundigheter och knasiga tankar om allt möjligt som inte passar i de andra kategorierna...

Moderator: Nesse

Skriv svar
Schassen

Allmän IT-Hjälp efterfrågas

Inlägg av Schassen »

Finns det någon här ute som begriper sig på Windows 7 och Outlook?

1.
Min Outlook klarar av att skicka e-post men inte ta emot, alla inställningar är kontrollerade av såväl mig själv som Telia Support men ingen av oss hittar fel. Finns det någon som känner igen detta problemet och vet hur man eventuellt kan åtgärda det?

2.
Som alla nya datorer kom inte heller min dator med färdigbrända CD skivor utan detta skall man göra själv. Längst ner till höger kommer det upp en felvänd rullgardin med text som råder användaren (mig) att bränna in fabriksinställningarna på CD skivor. Jag följer anvisningarna och sätter in en tom skiva i CD/DVD brännaren och klickar på OK, efter en stund kommer skivan ut igen utan att ha blivit bränd och än en gång läser jag text som råder användaren (mig) att bränna in fabriksinställningarna på CD skivor. Jag följer anvisningarna och sätter in en tom skiva i CD/DVD brännaren och klickar på OK, efter en stund kommer skivan ut igen utan att åter igen ha blivit bränd och så här fortsätter det. Hur löser jag det här?
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Allmän IT-Hjälp efterfrågas

Inlägg av Hasse-c »

Tjena schassen eter skilsmässa husförsäljning är jag nu mitt uppe i flyttstöket. Hade jag de problemen som du säger på en ny dator skulle jag kräva att få en ny. Om alla inställningar stämmer så finns det inte så mycket att göra, du kan inte göra en om installation eftersom du inte kan bränna en recover skiva, varför lägga ner arbete på något som ska fungera om man köpt en ny dator lycka till. 8)
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Allmän IT-Hjälp efterfrågas

Inlägg av Klesell »

Schassen skrev:Finns det någon här ute som begriper sig på Windows 7 och Outlook?

1.
Min Outlook klarar av att skicka e-post men inte ta emot, alla inställningar är kontrollerade av såväl mig själv som Telia Support men ingen av oss hittar fel. Finns det någon som känner igen detta problemet och vet hur man eventuellt kan åtgärda det?
I princip omöjligt om du har inte ett specifikt felmeddelande att presentera, Schassen.
Schassen skrev:2.
Som alla nya datorer kom inte heller min dator med färdigbrända CD skivor utan detta skall man göra själv. Längst ner till höger kommer det upp en felvänd rullgardin med text som råder användaren (mig) att bränna in fabriksinställningarna på CD skivor. Jag följer anvisningarna och sätter in en tom skiva i CD/DVD brännaren och klickar på OK, efter en stund kommer skivan ut igen utan att ha blivit bränd och än en gång läser jag text som råder användaren (mig) att bränna in fabriksinställningarna på CD skivor. Jag följer anvisningarna och sätter in en tom skiva i CD/DVD brännaren och klickar på OK, efter en stund kommer skivan ut igen utan att åter igen ha blivit bränd och så här fortsätter det. Hur löser jag det här?
Samma sak här egentligen, kommer det inget felmeddelande så är det svårt. Men testa med en annan skiva kanske? Annat fabrikat då. Och du kör inte CD när det bör vara DVD? Eller tvärtom?

Som Hasse-c säger, har du garanti så håller jag med om att det kan vara läge att lämna in den. Fast de kommer nog inte titta på ditt mailproblem tippar jag..

/Klesell
Användarens profilbild
birdie
Oinvigd mästare
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 okt 2005, 14:22
VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Allmän IT-Hjälp efterfrågas

Inlägg av birdie »

Schassen,
Någon hjälp att lösa det här kan jag dessvärre inte ge.
Synd att du inte köpte en Mac...
/birdie
PS! Lämna tillbaka datorn och köp en Mac :D
Never up - never in!
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Allmän IT-Hjälp efterfrågas

Inlägg av Nesse »

installera Mozilla Thunderbird (e-post klient) och kolla om den fungerar...

i övrigt verkar det som att din burk är småsjuk...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Allmän IT-Hjälp efterfrågas

Inlägg av Schassen »

Nu fick jag fram ett felmeddelande som specificerar att det skall vara DVD skivor, :evil: Då måste jag ut och köpa tomma DVD skivor också. Snart blir det bara musen, tangentbordet och skärmen som jag inte har bytt ut i detta sammanhang. Scannern vill heller inte funka i den nya datorn, påstås scannern är för gammal :(. Tänker då byta ut till skrivare/scanner i ett och flytta min nuvarande scanner till min lapptopp. Funkar heller inte det här så får jag väl byta ut hela lådan. Är man inte trött så blir man :!: :!: :!: :!: :!:

Hoppsan, jag har upptäkt en typo i min text i detta inlägg, jag skrev ...flytta min nuvarande scanner till min lapptopp... Det borde ha stått "flytta min nuvarande skrivare till min lapptopp

Scannern kan jag inte göra något åt, operativsystemet i lapptoppen är ju nästan lika nytt som det i min bordsdator så då är det väl bara att slänga scannern. Synd, det var den sortens scanner som kunde kopira 35 mm negativ färg och svart-vit film samt diabilder direkt från filmen. Undrar om jag kan hitta en ny scanner som grejar detta. Jag har ju flera tusen bilder på diverse 35 mm filmer i dia, negativ färg och negativ svart-vit film som jag har tagit när jag frilancade som photograf.

Tack alla som tipsat!
Senast redigerad av Schassen den 25 sep 2011, 17:19, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Allmän IT-Hjälp efterfrågas

Inlägg av Nesse »

Ja det är ett elände att drivrutiner inte uppdateras när det kommer nya operativsystem. Har själv fått dumpa ett antal fullt fungerande tillbehör (skrivare, skannrar etc) då man bytt till ett modernare operativsystem. Tyvärr så är elektronikbranchen jävligt omogen då det gäller återanvändningstänket... fast det är väl så med allt nu, köp, slit och släng, avskrivning på 3 år, sedan ska det slängas så att man kan tillverka nya saker :-/
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Allmän IT-Hjälp efterfrågas

Inlägg av Schassen »

Det verkar som om Klesell hade rätt, bordsdatorn håller på att kopiera säkerhetsskivor nu. Har köpt DVD+R skivor och som sagt det verkar funka... ta i trä.

birdie, för vad jag behöver en dator till räcker det med en vanlig PC, jag har provat MAC tidigare, blev mest irriterad över att tangentbordets tangenter inte stämde överens med tangentbordet på en PC. Kommer inte ihåg exakt vad det var bara att det hade med tangentbordet att göra.
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Allmän IT-Hjälp efterfrågas

Inlägg av Bobby »

Windows 7 har ett inbyggt scanner program som funkar fint till min iaf. Testa den innan du slänger något.

Sen så kan man köra program i Kompatibilitetsläge (välj när du högerklickar på programmet). Det är också värt ett försök om det kan vara det som är fel.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Schassen

Re: Allmän IT-Hjälp efterfrågas

Inlägg av Schassen »

Bobby skrev:Windows 7 har ett inbyggt scanner program som funkar fint till min iaf. Testa den innan du slänger något.

Sen så kan man köra program i Kompatibilitetsläge (välj när du högerklickar på programmet). Det är också värt ett försök om det kan vara det som är fel.
Tack för det tipset men problemet är att datorn tar inte ens emot data från installationsskivan för skannern dvs. det går inte att ladda ner från CD skivan till datorn. Det är när jag försöker med detta som jag får upp meddelandet om att skannern och drivrutinerna för den är för gammalt. Skannern som jag har är en Epson Perfection 1260 Photo Scanner. Dessutom har jag fått veta att Epson har kursat.

Klesell, du hade rätt - har nu säkerhetskopierat alla mina filer och program inkl. fabriksinställningar samt systemavbildning och system reparationsskiva. Tack Klesell, du räddade mig från många ursinniga timmar. :D
Schassen

Re: Allmän IT-Hjälp efterfrågas

Inlägg av Schassen »

Jag har ytterligare en fråga i detta ämne som berör utseendet av VTX loggan högst upp på denna sida. Den är numera (efter att jag skaffade en ny dator) rektangulär och det skall den ju inte vara. Jag antar att det rör sig om någon inställning i min dator, upplösning kanske? Om inte vilken inställning är det jag bör justera och hur gör man det? OBS! Det är bara klubbmärket som ser konstigt ut, alla andra bilder, texter och rutor mm. ser helt normala ut.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Allmän IT-Hjälp efterfrågas

Inlägg av Nesse »

Lugn nu, det är en konstig bild... höger klicka på den och titta på "egenskaper" så ser du formatet (170 x 94 bildpunkter typ)... ORRRRRREEE????
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Allmän IT-Hjälp efterfrågas

Inlägg av Bobby »

Din scanner verkar inte vara kompatibel med Windows 7 Scanner iaf.

Här står det lite som andra med samma problem skrivit.
Se om du hittar något där:
http://answers.microsoft.com/en-us/Sear ... tion=false
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
XY
Guru prospect
Inlägg: 1145
Blev medlem: 08 maj 2006, 12:49
VTX-modell: Tidigare VTX 1800C, 2006
Ort: Älvsjö

Re: Allmän IT-Hjälp efterfrågas

Inlägg av XY »

Bobby skrev:Windows 7 har ett inbyggt scanner program som funkar fint till min iaf. Testa den innan du slänger något.
Tack Bobby! Det var ett bra tips :clap:

Hälsningar/XY
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt
Schassen

Re: Allmän IT-Hjälp efterfrågas

Inlägg av Schassen »

Bobby skrev:Din scanner verkar inte vara kompatibel med Windows 7 Scanner iaf.

Här står det lite som andra med samma problem skrivit.
Se om du hittar något där:
http://answers.microsoft.com/en-us/Sear ... tion=false
Tack för din hjälp Bobby, nu fick jag även möjlighet att försöka ta reda på varför min Outlook från min 2003 MS Office Professional inte kan ta emot e-post, bara att skicka och varför jag inte kan hitta min adressbok eller allmenacka i Outlook. Alla andra program från min MS Office CD funkar utan problem, men inte Outlook. Använder Windows Live Mail tillsvidare.
Skriv svar