Bilister oprsakar MC-olyckor!

Här diskuteras och utbytes idéer, underfundigheter och knasiga tankar om allt möjligt som inte passar i de andra kategorierna...

Moderator: Nesse

Agnetha
Stödmedlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 feb 2011, 18:06
VTX-modell: Stödmedlem
Ort: Solberga

Bilister oprsakar MC-olyckor!

Inlägg av Agnetha »

Läste i dagens Jönköpingsposten att försäkringsbolaget If granskat 1072 olyckor med motorcyklar och andra fordon inblandade. Frågan var vilket fordon som varit vållande vid olyckstillfället. I 964 fall var det bilisten. I 27 fall var mc-föraren ensam vållande och i 39 fall delvis vållande till olyckan.
Det var väl inte så stora nyheter för er men jag ville ändå ge er en hint. Vet inte om det finns mer info hos If.

Skulle vilja slå ett slag för den gula västen, för att synas bättre, vilket var en trolig anledning till olyckstillbud, att vi inte SYNS i trafiken. Likaså att vi inte glömmer att tända lyset även på dagen. Och kanske ett par extraljus skulle underlätta för övriga trafikanter att upptäcka oss. Bara lite funderingar från en stödis.

Var rädda om er och kör rätt, mina vänner.

Kram Agnetha.
nailil
Stödmedlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 feb 2011, 11:05
VTX-modell: Stödmedlem
Ort: Värnamo

Re: Bilister oprsakar MC-olyckor!

Inlägg av nailil »

Resultatet förvånar inte mig. Vill bara tillägga att journalisterna är väldigt kvicka med att skriva 'mc-olycka' så snart en mc är inblandad, men sällan definierar de fordonen i andra trafikolyckor.
Också en 'stödis' / Lilian
Skriv svar