Något för alla att tänka på i trafiken

Här diskuteras och utbytes idéer, underfundigheter och knasiga tankar om allt möjligt som inte passar i de andra kategorierna...

Moderator: Nesse

Schassen

Något för alla att tänka på i trafiken

Inlägg av Schassen »

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyhete ... 8592318.ab

Tycker bara att det är märkvärdigt att ingen någonsin tar upp saker som hur man skall ta sig igenom rondeller dvs. i vilken fil man skall köra, när man skall använda blinkers och lika så vilka omkörnings regler som gäller i olika sammanhang t.ex. huruvida det är ok eller inte att köra om på insidan på vägar som har 2 eller fler filer i samma riktning och vilka regler som gäller när man byter fil när det är en fil i vardera riktning samt två eller fler filer i vardera riktning mm.

Ibland önskar man att man var Polis.
Användarens profilbild
Erza
Wannabe
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 maj 2010, 12:29
VTX-modell: VTX 1800 2005
Ort: Sandviken

Re: Något för alla att tänka på i trafiken

Inlägg av Erza »

Inte för att vara petig. Men allt sånt fick man väll lära sig när man tog körkort.
Shut Up and Jump!!
Schassen

Re: Något för alla att tänka på i trafiken

Inlägg av Schassen »

Erza skrev:Inte för att vara petig. Men allt sånt fick man väll lära sig när man tog körkort.
Trots detta så brister väldigt många i dessa grundläggande kunskaper...
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Något för alla att tänka på i trafiken

Inlägg av Västerlanda »

Sergeant skrev:
Erza skrev:Inte för att vara petig. Men allt sånt fick man väll lära sig när man tog körkort.
Trots detta så brister väldigt många i dessa grundläggande kunskaper...

Bara att se till sig själv. INGEN kör väl klander o prickfritt :?: :?: :oops: :oops:

Jag känner ingen som kan slå sig för bröstet o påstå det :roll: :roll: :roll:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Något för alla att tänka på i trafiken

Inlägg av Nesse »

Erza skrev:Inte för att vara petig. Men allt sånt fick man väll lära sig när man tog körkort.
Rondeller å tocke trams fanns det inte så mycket av då jag tog kortet... men det är enkelt, använd blinkersen när du svänger ur rondellen, se till att ligga i rätt fil när du svänger ut ... Och max 3 varv ORRE :-)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Något för alla att tänka på i trafiken

Inlägg av Raffe Gbg »

Nesse skrev:
Erza skrev:Inte för att vara petig. Men allt sånt fick man väll lära sig när man tog körkort.
Rondeller å tocke trams fanns det inte så mycket av då jag tog kortet... men det är enkelt, använd blinkersen när du svänger ur rondellen, se till att ligga i rätt fil när du svänger ut ... Och max 3 varv ORRE :-)
... och se upp för halvblinda bilister som dessutom råkar ha bråttom. :twisted:
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Schassen

Re: Något för alla att tänka på i trafiken

Inlägg av Schassen »

Raffe Gbg skrev:
Nesse skrev:
Erza skrev:Inte för att vara petig. Men allt sånt fick man väll lära sig när man tog körkort.
Rondeller å tocke trams fanns det inte så mycket av då jag tog kortet... men det är enkelt, använd blinkersen när du svänger ur rondellen, se till att ligga i rätt fil när du svänger ut ... Och max 3 varv ORRE :-)
... och se upp för halvblinda bilister som dessutom råkar ha bråttom. :twisted:
framför allt de som har för bråttom ner för kurviaga backar när underlaget är "IS" som han som körde om mig som om jag stog stilla på E-20 i lördags morse när jag körde till jobbet. När han fick stopp på sin bil och steg ut ur bilen för att skåda skadorna kände han sig nog liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite :oops:
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Något för alla att tänka på i trafiken

Inlägg av Orre »

Nesse skrev: ... Och max 3 varv ORRE :-)
Vadå va?. Fan va löjligt... Det är ju inte konstigt att det blir farliga situationer!
Här kör vi ALLTID 2-5 varv! Då få man tid och tänka sig gott om innan man bestämmer sig!... :mrgreen:
Bild
Skriv svar