Mobilt bredband - Snake?

Här diskuteras och utbytes idéer, underfundigheter och knasiga tankar om allt möjligt som inte passar i de andra kategorierna...

Moderator: Nesse

Skriv svar
Schassen

Mobilt bredband - Snake?

Inlägg av Schassen »

För ett par veckor sedan skrevs det lite om något program som Snake var med i som behandlade osäkerheten kring mobilt bredband och hur lätt det är att hacka in i datorer med mobilt bredband mm.

Är det någon som kommer ihåg på rak arm vilken tråd detta var?

Lilian och jag diskuterar varför hon inte bör göra känsliga ärenden på sitt mobila bredband mm.
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Mobilt bredband - Snake?

Inlägg av Västerlanda »

Kolla "Representativ" under Övrigt
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Schassen

Re: Mobilt bredband - Snake?

Inlägg av Schassen »

Tack Västerlanda, jag hittade vad jag sökte på svtplay, uppdrag granskning, tror det var sjunde avsnittet
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Mobilt bredband - Snake?

Inlägg av Klesell »

Hej Schassen

Det som diskuterades i det programmet var W-LAN, dvs wireless av den typen du har i din hemmarouter till din laptop eller telefon. Det var, såvitt jag vet, INTE prat om 3G-uppkoppling, dvs direkt uppkoppling mot internet via din operatör, såsom 3, Tele2, Telenor, Telia osv osv.

Den senare trafiken är krypterad och "tämligen" säker såvitt jag kan se. Hittade bl.a. det här. Nån annan får bedöma trovärdigheten :) Men jag har inte hittat något som tyder på något annat.

http://eforum.idg.se/topic/223964-ar-3g ... ing-saker/


Om hon har en aktiverad brandvägg, antivirusmjukvara och uppdaterar sitt operativsystem med relativt jämna mellanrum så tror jag inte hon behöver oroa sig särskilt.

Trådlöst hemmanätverk är en heeeelt annan femma dock.


mvh
Klesell
Schassen

Re: Mobilt bredband - Snake?

Inlägg av Schassen »

Klesell skrev:Hej Schassen

Det som diskuterades i det programmet var W-LAN, dvs wireless av den typen du har i din hemmarouter till din laptop eller telefon. Det var, såvitt jag vet, INTE prat om 3G-uppkoppling, dvs direkt uppkoppling mot internet via din operatör, såsom 3, Tele2, Telenor, Telia osv osv.

Den senare trafiken är krypterad och "tämligen" säker såvitt jag kan se. Hittade bl.a. det här. Nån annan får bedöma trovärdigheten :) Men jag har inte hittat något som tyder på något annat.

http://eforum.idg.se/topic/223964-ar-3g ... ing-saker/


Om hon har en aktiverad brandvägg, antivirusmjukvara och uppdaterar sitt operativsystem med relativt jämna mellanrum så tror jag inte hon behöver oroa sig särskilt.

Trådlöst hemmanätverk är en heeeelt annan femma dock.


mvh
Klesell
Tack Klesell för ett bra och begripligt svar. F.n. har hon Bredbandsbolaget (fast bredband) som även jag har på min stationära dator hemma via Telia men hon håller på att övergå till 3 (mobilt bredband som jag har på min laptop). Jag skall kopiera länken du infogade och se till att hon får den. Tack igen,

Mvh Thomas
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Mobilt bredband - Snake?

Inlägg av snake »

Bra beskrivet. Wifi (t.ex. trådlöst hemmanät) är säkert om man använder WPA/WP2 som kryptering. Många hotell och publika hotspots använder Wifi helt okrypterat vilket INTE är säkert såvida man inte själv har en krypteringslösning, t.ex. ett VPN (Virtual Private network). Det har nästan bara företagskunder. Inte så vanligt bland privatpersoner.

3G och 4G är säkert. Det använder en stark kryptering på radio-trafiken. Sedan går det givetvis okrypterat på internet precis som vilken bredbandanslutning som helst, men det skiljer ju sig inte åt från vanligt bredband hemma.

Den attack som beskrivs i UG fungerar inte på 3G och 4G.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Mobilt bredband - Snake?

Inlägg av Klesell »

snake skrev:Bra beskrivet. Wifi (t.ex. trådlöst hemmanät) är säkert om man använder WPA/WP2 som kryptering.
HELT säkert är det inte va? Har jag fått höra iaf. Fast med ett starkt och långt lösenord borde man kunna känna sig hyfsat säker. Mil bättre än WEP iaf.


/Klesell
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Mobilt bredband - Snake?

Inlägg av snake »

Kryptot i sig är säkert. Alla säkra krypton är aldrig säkrare än det lösenord som du väljer. Väljer du ett kort lösenord som är lättgissat så är det så klart inte säkert. Jag rekommenderar minst 10 tecken, en blandning av stora och små bokstäver + siffror och kontrolltecken. Helst slumpvist valda. Då är det "säkert".
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Mobilt bredband - Snake?

Inlägg av Nesse »

Jag använder 19dyrjJy&! som lösenord och det har aldrig någon knäckt...



:shock:
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Mobilt bredband - Snake?

Inlägg av Raffe Gbg »

Jag kör med vtx som lösen, och ingen har väl hittills knäckt en vtx? :mrgreen:
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Schassen

Re: Mobilt bredband - Snake?

Inlägg av Schassen »

snake skrev:Kryptot i sig är säkert. Alla säkra krypton är aldrig säkrare än det lösenord som du väljer. Väljer du ett kort lösenord som är lättgissat så är det så klart inte säkert. Jag rekommenderar minst 10 tecken, en blandning av stora och små bokstäver + siffror och kontrolltecken. Helst slumpvist valda. Då är det "säkert".
Helst skall man komma ihåg det själv också :wink:
Användarens profilbild
Klesell
Oinvigd mästare
Inlägg: 383
Blev medlem: 29 aug 2009, 18:48
VTX-modell: VTX 1800C, 2005
Ort: Solna

Re: Mobilt bredband - Snake?

Inlägg av Klesell »

Sergeant skrev:
snake skrev:Kryptot i sig är säkert. Alla säkra krypton är aldrig säkrare än det lösenord som du väljer. Väljer du ett kort lösenord som är lättgissat så är det så klart inte säkert. Jag rekommenderar minst 10 tecken, en blandning av stora och små bokstäver + siffror och kontrolltecken. Helst slumpvist valda. Då är det "säkert".
Helst skall man komma ihåg det själv också :wink:

Faktum är att jag skulle nog säga att du har fel där, nästan. Ett bra lösen ska vara jäkligt svårt att komma ihåg, och visst kan man hålla några sådana i huvudet men nuförtiden har man så jäkla många lösenord, överallt och olika policys hit och dit, att det börjar bli löjligt.

Jag rekommenderar helt klart _alla_ att snäppa upp lösenordspolicyn för er själva och börja använda nån form av mjukvara där ni kan lagra era lösenord, krypterat. Det blir lite bökigare men jag lovar att det både är en bra idé och till slut oundvikligt. Förmodligen :)

Jag brukar rekommendera KeePass. Det finns för många olika plattformar, inte bara windows, och är gratis om man kör Classic Edition;
http://keepass.info/
Med autogenereringsfunktionen i KeePass kan man dessutom skapa rätt så jäkliga lösenord. Glöm att försöka komma ihåg dem dock :)
Ex: ez3oT$R;HjBJ^,D=C6=d
(Håll det i huvudet den som kan, examensprov på nästa årsmöte ;) )

och, for the love of GOD. BACKUP på lösenordsdatabasen, folk! Backup!! :)

/Klesell
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Mobilt bredband - Snake?

Inlägg av Nesse »

Det är en träningssak att komma ihåg lösenorden... annars så kan man skriva upp dem på en postit-lapp och klistra upp på skärmen... blir ju jättehemligt då :-O
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Mobilt bredband - Snake?

Inlägg av Bobby »

Däremot kan man ha ett långt och krångligt lösenord på hemanätverket som du skriver upp på baksidan av routern.
Det är inte så ofta man behöver fylla i det ändå.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Schassen

Re: Mobilt bredband - Snake?

Inlägg av Schassen »

Nesse skrev:Det är en träningssak att komma ihåg lösenorden... annars så kan man skriva upp dem på en postit-lapp och klistra upp på skärmen... blir ju jättehemligt då :-O
Man kan ju gömma siffror och bokstäver i andra ord också, lite militära kodade meddelanden med militärt alfabet (Alfa, Bravo, Charlie, Delta, Foxtrot, Eco, Golf, Hotel, osv.)
Skriv svar