Nu har vi ett pris på oss

Här diskuteras och utbytes idéer, underfundigheter och knasiga tankar om allt möjligt som inte passar i de andra kategorierna...

Moderator: Nesse

Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Nu har vi ett pris på oss

Inlägg av Hasse-c »

80-åring dömd för mc-förares död

En 80-årig kvinna från Köping dömdes på tisdagen för att i oktober förra året ha kört ihjäl en motorcyklist
Till skillnad från Västmanlands tingsrätt anser Svea hovrätt att 80-åringen inte iakttagit den omsorg och varsamhet som krävs i trafiken. Hon har därför av oaktsamhet vållat den 58-årige motorcyklistens död. Straffet blir villkorlig dom och 60 dagsböter, en dagsbot som ligger i den nedre delen av skalan

Nu har dom satt ett pris på oss vi motorcyklister är inte värda så mycket, men hon blev ändå dömd för vållande lite ovanligt för det mesta skyller de på att vi inte syns. :evil:
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Nu har vi ett pris på oss

Inlägg av Bobby »

Ingen över 60 borde få ha körkort!
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Nu har vi ett pris på oss

Inlägg av Raffe Gbg »

Det är hög tid att det blir tillåtet med extraljus kopplade till halvljuset :!: :!: :!:
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nu har vi ett pris på oss

Inlägg av alba »

Vad är problemet :?

"Så här säger Trafikförordningen, SFS 1998:1276: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

I Vägverkets föreskrifter VVFS 2003:23, finns ett helt kapitel om belysning på motorcyklar. Här kommer länk: http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument ... ng=2003:23"

Klart som korvspad!
Ps ljusbilden skall vara tät, det finns nån regel om 20cm avstånd mellan ljuspunkterna :?
Senast redigerad av alba den 14 sep 2010, 16:37, redigerad totalt 1 gånger.
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Användarens profilbild
88:an
Mästare
Inlägg: 932
Blev medlem: 01 okt 2006, 18:02
VTX-modell: vtx1800 2006 Röd
Ort: Åsa

Re: Nu har vi ett pris på oss

Inlägg av 88:an »

Hej Bobby :!: Jag 88:an är 62 Bast jag får

be om dispans till nästa sommarträff :lol:

åldern är inte huvudsaken utan vad som

sitter ovanför axlarna :wink:

Vi ses säkert någon gång :D
Användarens profilbild
88:an
Mästare
Inlägg: 932
Blev medlem: 01 okt 2006, 18:02
VTX-modell: vtx1800 2006 Röd
Ort: Åsa

Re: Nu har vi ett pris på oss

Inlägg av 88:an »

Raffe Gbg jag kör med helljus på dagen oftast

syns mycket bättre :D

Vi syns :wink:
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Nu har vi ett pris på oss

Inlägg av Nesse »

alba skrev:...Klart som korvspad!
Ps ljusbilden skall vara tät, det finns nån regel om 20cm avstånd mellan ljuspunkterna :?
Tack Alba! En fråga till från en som inte orkar leta just nu... Det står inget om hur många ljuspunkter det max får vara? Bara att ingen får vara mer än 20 cm från någon annan? Det skulle ju isåfall betyda att man kan dra på rejält med lampor fram, he he, hjulgran :-)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Nu har vi ett pris på oss

Inlägg av Raffe Gbg »

Jag har faktiskt utrett vad som gäller, bl a har jag talat med en expert på Transportstyrelsen. Beskedet är att man endast får använda s k varselljus tillsammans med den ordinarie halvljusstrålkastaren på dagtid. Varselljusen ska vara godkända enligt ECE-reglemente 87.
Jag har sökt på nätet efter sådana varselljus, men bara hittat dioder på nån plastskitbrygga. Så nu blir det extra halvljus (snygga, samma stil som huvudstrålkastaren ungefär) för min del, sedan får Farbror Blå säga vad han vill.

-----------------------------------------------------------------------------
Varsellykta

Övergripande krav



55 § Tre- och fyrhjulig motorcykel får ha två varsellyktor som kan avge vitt eller gult ljus framåt.

Annan motorcykel får ha en eller två varsellyktor som kan avge vitt eller gult ljus framåt.

Ljuset från varsellykta skall ha sådan ljusstyrka att det vid dagsljus och klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m.



56 § Varsellykta på motorcykel av 1984 eller senare års modell skall vara typgodkänd

1. enligt ECE-reglemente 87 (se 3 kap. 1 §), eller

2. av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.
---------------------------------------------------------------------

PS. Rätta mig gärna om jag har fel, jag skulle bli enbart glad isf... :P DS.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nu har vi ett pris på oss

Inlägg av alba »

Kör på bara, man har ju så mycket annat krafs på. som inbringar staten lite pengar, Fnv ca:5,000:- för min del 8) 8) 8)
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Re: Nu har vi ett pris på oss

Inlägg av Toolbox »

Nesse skrev:
alba skrev:...Klart som korvspad!
Ps ljusbilden skall vara tät, det finns nån regel om 20cm avstånd mellan ljuspunkterna :?
Tack Alba! En fråga till från en som inte orkar leta just nu... Det står inget om hur många ljuspunkter det max får vara? Bara att ingen får vara mer än 20 cm från någon annan? Det skulle ju isåfall betyda att man kan dra på rejält med lampor fram, he he, hjulgran :-)
Du vet väll vem du pratar med :twisted:

Lennart Julgran Alba neon Ullhag :D

//TB 8)
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nu har vi ett pris på oss

Inlägg av alba »

Jag fick lite dioder över till jul förra året, jag fixade till huset lite smått med dom :wink:
Tycker du att jag kan ha dom iår igen Toobox :roll:
Spelade in en liten filmsnutt av eländet :lol: Tryck på play, glöm inte ljud PÅ http://endlessroze.multiply.com/video/i ... ca_navidad
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Nu har vi ett pris på oss

Inlägg av Västerlanda »

alba skrev:Kör på bara, man har ju så mycket annat krafs på. som inbringar staten lite pengar, Fnv ca:5,000:- för min del 8) 8) 8)
Detta när Du står stilla, kör du tillkommer kostnad för ljud o fart :roll: :roll: :roll: :lol: :lol:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Nu har vi ett pris på oss

Inlägg av Bobby »

88:an skrev:Hej Bobby :!: Jag 88:an är 62 Bast jag får

be om dispans till nästa sommarträff :lol:

åldern är inte huvudsaken utan vad som

sitter ovanför axlarna :wink:

Vi ses säkert någon gång :D
Halva klubben är väl över 60. Kul att någon bet iaf! :lol:

Släng på alla lampor ni vill om ni känner er tryggare med det. Vi kör med olagliga skyltar, pipor, speglar och taggar. Skit i om det är olagligt. Blir man stoppad så säger man "ojdå, såg inte att jag hade lyset på. Tack för att du stoppade mig".
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Schassen

Re: Nu har vi ett pris på oss

Inlägg av Schassen »

Bobby skrev:Ingen över 60 borde få ha körkort!
Hur många medlemmar är upp tom 60 år i denna klubb? Får Bobby som han vill går vi ju miste på en djävla massa goa gubbar. Fan... så kan vi inte ha det!!!!!!!!!!

Det är väl snarare så att ju yngre man är ju farligare är man i trafiken. Kanske borde det isåfall vara olagligt för alla under trettio år att köra ett fordon under den mörka tiden på dygnet.
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Re: Nu har vi ett pris på oss

Inlägg av Toolbox »

alba skrev:Jag fick lite dioder över till jul förra året, jag fixade till huset lite smått med dom :wink:
Tycker du att jag kan ha dom iår igen Toobox :roll:
Spelade in en liten filmsnutt av eländet :lol: Tryck på play, glöm inte ljud PÅ http://endlessroze.multiply.com/video/i ... ca_navidad

Tycker att det fungerar ett år till bara du lagar vänstra lampan i gran 3 så blir det nice :roll:

//TB 8)
Skriv svar