Valet 2010

Här diskuteras och utbytes idéer, underfundigheter och knasiga tankar om allt möjligt som inte passar i de andra kategorierna...

Moderator: Nesse

Skriv svar
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Valet 2010

Inlägg av Nesse »

Lite läsning vad de olika partierna tycker när SMC frågat dem: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=8258
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Valet 2010

Inlägg av Schassen »

Reg-skylt på framsidan...

Så länge ägare av andra fordon inte hålls ansvariga för att någon andra part överskrider hastighetsbegränsningen vore det ju fullständigt vanesenigt att behandla mc ägare annorlunda. Eftersom både MP och C är för en registreringsskylt på hojarnas framsida är det väl lämpligt att inte rösta på dessa två partier.
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Valet 2010

Inlägg av Raffe Gbg »

Jag skulle hata att tvingas ha en regskylt fram på hojen, men det är inte den avgörande frågan för mig i valet. Däremot skolan, omsorgen, hur man behandlar gamla och sjuka, jobben, miljön ... och så förstås att jag vill att det ska bli tillåtet med extraljus kopplade till halvljuset. :wink:
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Valet 2010

Inlägg av Nesse »

Ja min ärliga åsikt är ju att personen från C absolut inte gillar motorcyklar och motorcyklister över huvud taget, han ska bara bort från sin plats. Han verkar inte ha förstått vad han talar om. Sedan MP, vilka storstadspellejönsar. De har verkligen ingen koll på bränsleförbrukning på en modern liten bil vs en mc, he he, men de sitter väl och kör suvvar i storstan och önskar att alla andra åkte kollektivt eller mc så att de fick lite mer plats. Sedan verkar ju inte någon vara sådär knivskarp i sin trafikpolitik... blir väl en blank i år igen :P
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Valet 2010

Inlägg av Hasse-c »

Det är högst märkligt att så många yrar om att sätta registreringsskylt fram på motorcyklar,
Det är väll inte så många politiker gamla gubbar inom SMC som har kommit på att det går att vända på fart kameran ta kort på registreringsskylten som redan sitter där, har hört att i andra länder tar kameran bilden bakifrån.
Det är en fråga om gällande ägaransvar det handlar om, som som det är nu måste föranren synas på bild annars strider det mot svensk grundlag
Det hoppas jag att det fortsätter att göra. Men hur många custom åkare väljer att åka på vägar där dessa fågelholkar sitter, väljer vi inte i första hand de små krokiga vägar där vi kan glida fram njuta av mc turen även gasa om man vill utan att behöva bry sig om dessa fågelholkar :roll:
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Valet 2010

Inlägg av Västerlanda »

Oavsett ämnet, MEN har det inte blivit ett politiskt forum nu........................... :roll: :roll: :roll: :P :P :P

Jag uppmanade till bojkott av varor från ett land, här uppmanas man bojkotta partier som förespråkar reg.skylt på MC. :? :? :?
NESSE :!: :!: Vari ligger skillnaden :?: :?:



"En som inte kniper näbb" :lol: :lol: :lol:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Valet 2010

Inlägg av Nesse »

Två skillnader.

1. Länken pekar på ett ämne som anknyter till MC, inte varor.

2. Ingen uppmaning till bojkott finns vad jag kan se.

Jag tycker absolut att detta hör hemma i vårat forum eftersom det berör motorcyklar (och publicerat på SMC:s webb).

Tycker du att jag agerar polis för jämnan? Isåfall får du förklara dig.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Valet 2010

Inlägg av Schassen »

Pensionärspartiet för mig tror jag, jag har ju BARA 13 år kvar till ålders pension :mrgreen:
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Valet 2010

Inlägg av Västerlanda »

Nesse skrev:Två skillnader.

1. Länken pekar på ett ämne som anknyter till MC, inte varor.

2. Ingen uppmaning till bojkott finns vad jag kan se.

Jag tycker absolut att detta hör hemma i vårat forum eftersom det berör motorcyklar (och publicerat på SMC:s webb).

Tycker du att jag agerar polis för jämnan? Isåfall får du förklara dig.
1. Mitt tidigare inlägg tog upp GRUNDLÄGGANDE MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER som anknyter till hela vår existens.

2. Sergant skrev " Eftersom både MP och C är för en registreringsskylt på hojarnas framsida är det väl lämpligt att inte rösta på dessa två partier."

Ingen fråga om Polisagerande. Ville bara höra vad Du tycker att det är för skillnad på dessa två personliga åsikter.
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Valet 2010

Inlägg av Raffe Gbg »

Det är väl som Nesse påpekar, att det vi diskuterar nu är mc-relaterat. Mänskliga rättigheter är förstås otroligt viktigt, men detta är ett forum för mc-intresserade personer som åker VTX. Och det är knappast en mänsklig rättighet, även om det borde vara det :lol: ...
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Valet 2010

Inlägg av Nesse »

Västerlanda skrev:
Nesse skrev:Två skillnader.

1. Länken pekar på ett ämne som anknyter till MC, inte varor.

2. Ingen uppmaning till bojkott finns vad jag kan se.

Jag tycker absolut att detta hör hemma i vårat forum eftersom det berör motorcyklar (och publicerat på SMC:s webb).

Tycker du att jag agerar polis för jämnan? Isåfall får du förklara dig.
1. Mitt tidigare inlägg tog upp GRUNDLÄGGANDE MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER som anknyter till hela vår existens.

2. Sergant skrev " Eftersom både MP och C är för en registreringsskylt på hojarnas framsida är det väl lämpligt att inte rösta på dessa två partier."

Ingen fråga om Polisagerande. Ville bara höra vad Du tycker att det är för skillnad på dessa två personliga åsikter.
Enligt tidigare svar, jag tycker det är en väsentlig skillnad att starta och argumentera om en bojkott mot ett land (om jag inte minns fel), eller som du menar, grundläggande mänskliga rättigheter, gentemot att länka till en organisation som tillhör oss motorcyklister då de ställt ett antal frågor till de som idag sitter i trafikutskottet. Jag anser fortfarande inte att någon uppmanat till BOJKOTT av något parti, däremot har jag och sergeant gett vårt ogillande till vissa partier (i mitt fall i princip alla, några icke nämnda).

Saken är att jag la upp denna tråd för att informera er andra som inte sett enkäten hos smc. Anser du att det var olämpligt, även i ljuset av tidigare diskussion om lämpligheten i att starta en tråd om att bojkotta ett land, att denna tråd är olämplig på detta forum?

Observera att jag INTE uppmanar till något politiskt ställningstagande/bojkottande som någon uppfattat det, utan jag UPPMANAR ALLA att söka information om saker som berör oss som motorcyklister och HÄRMED uppmanar jag även att alla SJÄLVA ska bilda sig en UPPFATTNING om vart de politiska partierna står i de frågor som berör oss motorcyklister. Detta var en intressant enkät som jag tycker alla ska läsa.

Slutdiskuterat om trådens vara eller icka vara?
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Valet 2010

Inlägg av snake »

Jag tycker vi ska ha skylt både fram och bak och på sidorna. Man kan ju ha bredställ förbi kameran. Skulle underlätta något enormt för polisen. Dessutom anser jag att man som hojåkare per automatik har frånsagt sig alla mänskliga rättigheter. Är vi människor egentligen eller bara lortlurkar? Våra telefoner borde avslyssnas permanent så polisen kan kartlägga våra ev. träffar och möten i god tid och sätta dit oss för våra små skyltar och olagliga varselljus. Lagstifta också om att alla måste ha orange hjälm och reflexväst. Då syns vi bättre och bilister behöver inte gissa sig till när de ska köra ut framför en. Bättre att bilisterna träffar rätt direkt så att smällen "tar bättre". Bilister borde få bonuspoäng på varje fälld motorcyklist. På så vis kan vi stävja utvecklingen av motorcyklister i samhället. Höj bensinskatten för mototcyklister också. Det kan väl inte vara rättvist att motorcklister ska betala mindra bränsleskatt bara för att den drar mindre? Nej, alla ska beskattas lika så höj bensinskatten omedelbart.

Klicka på mig i personvalet!
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
Ryssen
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 586
Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
Kontakt:

Re: Valet 2010

Inlägg av Ryssen »

Vafan Ormen är du kommunist som mej ?? :P ( Varför rev dom muren ? när dom kunnde byggt den högre :twisted: )
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Valet 2010

Inlägg av Nesse »

Snake for President, öhh, hmm är han inte redan det? Blev ganska seriösa inlägg i denna tråd nu. Men glömde inte du detta med att vi ska ha vajerräcken med hullingar på alla vägar och att vi ska utrustas med öglor på huvud, ben och armar så att vi snabbt kan fångas upp ifall vi kommer för nära räcket?
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Skriv svar