Rådjurskrock riksväg 233 vid Baggå

Här diskuteras och utbytes idéer, underfundigheter och knasiga tankar om allt möjligt som inte passar i de andra kategorierna...

Moderator: Nesse

Skriv svar
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Rådjurskrock riksväg 233 vid Baggå

Inlägg av Gusten »

Hej allihopa!
Ska berätta lite hur det gick till när jag Anne och Totte var på väg ner mot Mälaren runt. Vi kom till ett ställe som heter Baggå mellan Malingsbo och Skinnskatteberg där det är öppet med stora åkrar och lite vägbuskage och hojen låg på ca 80 km i timmen. Jag ligger först av oss tre och Totte bakom mig och Anne sist , ser i min vänstra ögonvrå att det hoppar i väg ett Rådjur upp på vägen och springer jämte mig på hojen innan det bestämmer sig för att vika höger över vägen rakt i min färdriktning . Hinner bromsa och enligt mätningar dagen efter så har jag bromsat fast bakhjulet ca 20 meter och framhjulet i 5 meter . Träffar Rådjuret mitt på magen med en hastighet av ca 60 km i timmen och Rådjuret slängs snett framåt mot höger vägkant. Förstår inte än idag hur jag kunde hålla hojen kvar på två hjul utan att gå ikull och att varken jag eller hojen fick mer skador än den fick. Det enda som syns på hojen är att en bit av Rådjurets horn gått in i däcket och sedan slitits av.

Bifogar bilder till medlemsbilder senare....får inte in dom just nu :evil:

Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Sudden
Oinvigd mästare
Inlägg: 355
Blev medlem: 30 apr 2007, 09:03
VTX-modell: VTX 1800, 2005
Ort: Örebro, VTX1800C Grön

Re: Rådjurskrock riksväg 233 vid Baggå

Inlägg av Sudden »

Duktigt hanterat och kanske lite tur också. Tur att det gick så bra, för er alltså.
Sudden
Användarens profilbild
Martin
Guru prospect
Inlägg: 1300
Blev medlem: 01 nov 2005, 20:55
VTX-modell: VTX1300 2004
Ort: Skövde

Re: Rådjurskrock riksväg 233 vid Baggå

Inlägg av Martin »

Gusten, en jäla tur att det gick bra!!!! De där ska ju va i skogen och inte på vägen, men har själv varit med om plötsliga övergångar av dito, men ej, och de ä väl tur, aldrig träffat någon. När får vi se nykommlingen????

/Martin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Rådjurskrock riksväg 233 vid Baggå

Inlägg av Raffe Gbg »

Ruggig historia med lyckligt slut, utom för rådjuret kanske. Tänk också på att ett rådjur sällan kommer ensamt, ofta kommer det både ett och två till i kölvattnet på det första. Nu pågår också bockjakten, åtminstone i södra halvan av vårt avlånga land, och det gör att rådjuren blir störda och sätts i rörelse.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Peo
Regionskontakt Stockholm
Inlägg: 1373
Blev medlem: 09 nov 2005, 20:42
VTX-modell: VTX 1800 C 2005 Röd
Ort: Bandhagen, Stockholm

Re: Rådjurskrock riksväg 233 vid Baggå

Inlägg av Peo »

skönt att det gick bra, köp en penninglott turgubbe... 8)
fick du inte punka då?
Nu är säsongen på G igen. 8)
Lufta era däck ofta och kör med hjärna å tänk. :thinking:
Ses utefter vägarna å på träffar :good:
Schassen

Re: Rådjurskrock riksväg 233 vid Baggå

Inlägg av Schassen »

Skönt ingen kom till skada (förutom rådjuret förståss). Mycket djur på vägarna, väg 27 mellan Borås och Värnamo är en av dessa djurinfesterade vägar. På en kväll för två veckor sedan korsade ett rådjur framför mig och Lilian, kort därefter en älg, en stund senare stog ett rådjur till i diket och tittade på oss följt av en hare som korsade framför oss i Gislaved. Dagen efter ser vi två älgar vid vägkanten (samma väg). Ta det djävligt lugn på vägarna pojkar och flicka.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Rådjurskrock riksväg 233 vid Baggå

Inlägg av Orre »

Hujedamig!! :shock:
Fan va skönt att det gick bra både med dig och de som kom bak!! :!: :!: -Det hjälper med några tusen mil bakom styret du!... 8)
En stor kram till Dig, Anne och Totte!!
Bild
Bild
Användarens profilbild
Ryssen
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 586
Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
Kontakt:

Re: Rådjurskrock riksväg 233 vid Baggå

Inlägg av Ryssen »

Bra styrt Gusten 8)
Schassen

Re: Rådjurskrock riksväg 233 vid Baggå

Inlägg av Schassen »

Gusten skrev:Hej allihopa!
Ska berätta lite hur det gick till när jag Anne och Totte var på väg ner mot Mälaren runt. Vi kom till ett ställe som heter Baggå mellan Malingsbo och Skinnskatteberg där det är öppet med stora åkrar och lite vägbuskage och hojen låg på ca 80 km i timmen. Jag ligger först av oss tre och Totte bakom mig och Anne sist , ser i min vänstra ögonvrå att det hoppar i väg ett Rådjur upp på vägen och springer jämte mig på hojen innan det bestämmer sig för att vika höger över vägen rakt i min färdriktning . Hinner bromsa och enligt mätningar dagen efter så har jag bromsat fast bakhjulet ca 20 meter och framhjulet i 5 meter . Träffar Rådjuret mitt på magen med en hastighet av ca 60 km i timmen och Rådjuret slängs snett framåt mot höger vägkant. Förstår inte än idag hur jag kunde hålla hojen kvar på två hjul utan att gå ikull och att varken jag eller hojen fick mer skador än den fick. Det enda som syns på hojen är att en bit av Rådjurets horn gått in i däcket och sedan slitits av.

Bifogar bilder till medlemsbilder senare....får inte in dom just nu :evil:

Gusten 8) 8) 8)
Vad gjorde du med rådjuret?

Ringde du larmcentralen som finnen?

Larmcentralen, hur kan jag stå till tjänst?
Jag har sört på en sur
ursäkta, vad sade ni?
Jag har sört på en sur
Ursäkta, jag förstår inte vad ni säger...
Perkele, jag har sört på en kooo med kuk
Användarens profilbild
Dosan
Senior adept
Inlägg: 232
Blev medlem: 28 aug 2009, 19:42
VTX-modell: 1800, -05 Svart !
Ort: Sandviken

Re: Rådjurskrock riksväg 233 vid Baggå

Inlägg av Dosan »

Ny hoj också ?
Körde också på ett, fast med bilen förra veckan.
Hursom, tur att det gick bra å hälsa frun!
Pengar har inget värde förrän man köpt en VTX för dom !
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Rådjurskrock riksväg 233 vid Baggå

Inlägg av Bobby »

High five Gusten 8)
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Tony. B
Adept
Inlägg: 147
Blev medlem: 25 apr 2006, 09:48
VTX-modell: 1800 C 05 Svart
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Rådjurskrock riksväg 233 vid Baggå

Inlägg av Tony. B »

Tur att allt gick bra Gusten :wink: 8)
Skriv svar